Stav
pozemského digitálneho rozhlasového a televízneho vysielania na Slovensku
[2000]
Úvod
Súčasná doba je z hľadiska rozhlasového a televízneho vysielania na
Slovensku, podobne ako v celej Európe, charakterizovaná
- novými požiadavkami vysielateľov R a TV programových služieb na ďalšie
vysielacie frekvencie;
- vyčerpanosťou frekvenčného spektra, čo často neumožňuje vyhovieť predošlej
požiadavke. Analógové vysielanie je možné považovať za saturované;
- rozširovaním mobilného príjmu (napr. v autách);
- záujmom obyvateľstva o vyšší počet programových služieb, pričom nároky na
kvalitu signálu stúpajú;
- snahou o znižovanie energetickej náročnosti zariadení.
Zavedením digitálneho spôsobu R a TV vysielania je vzhľadom na menšie
požiadavky na vyžiarený výkon a na efektivitu prenosu (niekoľko TV alebo
programových služieb v jednom kanále) možné znížiť spotrebu elektrickej
energie.
Uvedené problémy v značnej miere môže riešiť zavedenie nových systémov R a TV
vysielania, založených na šírení digitálnych signálov. Pri pozemskom
vysielaní sú tieto systémy označované ako T-DAB (Terrestrial Digital
Audio Broadcasting) a DVB-T (Digital Video Broadcasting -
Terrestrial). Predstavujú zásadný prelom v technike R a TV
vysielania. Ich výhodami sú najmä:
- <B>možnosť prenosu multiplexu programových služieb na jednej
nosnej, resp. v jednom kanále (cca 6 R programov v systéme T-DAB a obvykle 3
až 6 TV programov v kvalite zodpovedajúcej analógovému prenosu PAL v
systéme DVB-T, všetko v závislosti od požadovanej kvality a od spôsobu
riadenia prenosovej bitovej rýchlosti); táto vlastnosť má mimoriadny význam z
hľadiska úspory nákladov na vysielanie v prepočte na 1 programovú službu (v
zahraničí sa uvádza rozmedzie: 25 až 75 % zo súčasných nákladov, najmä v
závislosti od zaručovaného typu príjmu - pevný alebo vnútorný prenosný),
- možnosť budovania tzv. jednofrekvenčných sietí (SFN), t.j. rovnaký
multiplex programových služieb sa vysiela sieťou vysielačov na jednej
frekvencii, pričom tieto vysielače sa vzájomne nerušia, ba naopak, za
určitých podmienok podporujú (úroveň signálov sa sčítava). To má
zásadný vplyv na úsporu frekvenčného spektra, ktoré je národným
bohatstvom,
- možnosť prenosu dátových tokov iných služieb (napr. tzv.
"Webcasting", interaktívna televízia),
- zlepšenie kvality príjmu najmä v oblastiach s odrazmi, ktoré sú pri
analógovom prenose rušivé, pri digitálnom prenose sa však neobjavujú,
- v porovnaní s dnešným stavom, keď je možné analógovú televíziu kvalitne
prijímať len na pevne umiestnené antény (napr. na streche), sa možností
príjmu pri digitálnej televízii rozširujú o tzv. príjem "vnútorný
prenosný" (t.j. TV prijímač je možné voľne prenášať napr. v
rámci bytu a používať izbovú anténu), príjem "vonkajší
prenosný" a "príjem mobilný" (napr.
počas jazdy auta, autobusu, vlaku a pod),
- možnosť používať prenosné prijímače s jednoduchými anténami,
- na pokrytie územia postačujú vysielače s menším výkonom, čo má význam aj z
hľadiska ekologického.
Z hľadiska zúčastnených strán prinesie teda nasledujúce výhody:
- pre
divákov: zvýšenie možnosti počtu programových
služieb, možnosť vnútorného prenosného, prípadne mobilného príjmu (najmä
pri DVB-T), zvýšenie kvality obrazu a zvuku (odstránenie
"sneženia", "šumenia" a "duchov") a
poskytovanie doplnkových služieb. Predpokladom je investovanie do
digitálnych prijímacích systémov (pri DVB-T tzv. set-top boxy, ktoré
však musia byť ponúkané za primeranú cenu),
- pre
programové spoločnosti (vysielateľov):
ušetrenie nákladov na vysielanie v prepočte na 1 programovú službu a
ušetrenie prenosovej kapacity. Predpokladom je digitalizácia TV štúdií z
hľadiska výstupného signálu,
- pre
prevádzkovateľov vysielacích sietí: ponuka vyšších
prenosových kapacít na mediálny trh. Predpokladom je získanie
dostatočných investícií na vybudovanie vysielacej siete,
- pre
priemysel: stimulácia dopytu po externých prijímačoch
(set-top boxoch) a prijímačoch s integrovanými digitálnymi prijímacími
blokmi,
- pre
regulačný orgán: optimálne využitie frekvenčného spektra
vplyvom možnosti budovania sietí SFN.
Z hľadiska technického a z hľadiska možností predstavuje
zavedenie digitálneho TV a R vysielania revolučný skok, v mnohom podobný
situácii pri náhrade gramofónových platní (analógové záznamy) nosičmi CD
(digitálne záznamy), masovom rozšírení mobilných telefónov, prípadne zavedení
rozhlasového FM vysielania v pásme VKV (oproti dovtedajšiemu AM vysielaniu v
pásme stredných vĺn).
Systém DAB je možné v súčasnosti považovať za najmodernejší a
najperspektívnejší systém rozhlasového vysielania. Bol vyvinutý v Európe v
rámci programu Eureka 147. Jeho zavádzaním dochádza k najpodstatnejšiemu
pokroku v oblasti rozhlasového vysielania od uvedenia systému FM stereo.
Poslucháčovi poskytuje nerušený príjem vysoko kvalitného zvuku na úrovni CD,
jednoduché ovládanie a široký potenciál možností výberu staníc a doplnkových
služieb. Je to multifunkčný digitálny rozhlasový systém určený pre mobilné,
prenosné a pevné prijímače s jednoduchou nesmerovou anténou. Jeho významnou
charakteristikou je, že okrem prenosu zvuku umožňuje aj prenos textových
informácií, grafiky, dát a dokonca nepohyblivých obrazov.
Na vysielanie v systéme T-DAB je určené pásmo VHF (t.j. najmä dnešné
televízne pásmo TV III, a to predovšetkým pásmo kanála R12) a tzv. L-pásmo
(1452 - 1467,5 MHz).
Systém DVB-T vychádza z noriem ISO/IEC 13818 a ETS 300 744. Má podobné výhody
ako T-DAB. Ku každej programovej službe umožňuje prenos viacerých zvukových
sprievodných kanálov. V prípade potreby je možný prechod na vysielanie
televízie s vysokou rozlišovacou schopnosťou (HDTV) a tak isto je možný aj
prenos dát (napr. pre mobilný príjem internetu).
Systém DVB-T využíva na vysielanie TV pásma tak, ako sú určené pre analógovú
televíziu. Nové prijímacie antény nie sú nutné.
Stav zavádzania pozemského digitálneho vysielania v Európe a vo svete
T-DAB (pozemské digitálne rozhlasové vysielanie)
Zavádzaním T-DAB sa zaoberá pracovná skupina CEPT FM PT32, v ktorej má
Slovensko zastúpenie prostredníctvom pracovníka VÚS B. Bystrica. V roku 1995
sa vo Wiesbadene, Nemecko, uskutočnilo mimoriadne zasadanie CEPT FM PT32,
ktorého výsledkom bol Záverečný dokument zo zasadania CEPT o plánovaní T-DAB.
Tento dokument je označovaný ako WI95. Okrem princípov frekvenčného
plánovania a koordinácie frekvencií je v ňom uvedený aj zoznam frekvenčných
prídelov jednotlivým členským krajinám CEPT pre 2 siete na ich území. V súčasnosti
najďalej v zavádzaní systému T-DAB v Európe sú Nemecko,
Belgicko, Holandsko, Švédsko a Nórsko. V Českej republike bolo
skúšobné vysielanie v oblasti Prahy spustené na jar 1999. Je možné
konštatovať, že v súčasnosti je zavádzanie systému T-DAB v Európe stále ešte
v počiatočnom štádiu. Hlavnou príčinou je otázka dostupnosti prijímačov a ich
cena.
O životaschopnosti systému DAB Eureka 147 svedčí aj fakt, že tento systém
okrem Európy bol oficiálne prijatý aj v Kanade a Austrálii. Pilotné projekty
sa realizujú v Indii, Číne, Južnej Afrike a Singapure. O systém prejavili
záujem Mexiko, Chile a Turecko.
Administrácie jednotlivých európskych štátov sa snažia tento systém zaviesť,
aj keď do popredia sa dostáva systém digitálnej televízie DVB-T. Pritom sa
vedú úvahy o možnej implementácii digitálneho rozhlasu do systému DVB-T.
Výsledky niektorých štúdií (napr. v Nemecku) však ukazujú, že z hľadiska
rozhlasu by integrované vysielanie R a TV bolo finančne náročnejšie ako
samostatná prevádzka T-DAB (ovplyvnené najmä rôznymi požiadavkami na
intenzitu signálu).
Za významný moment pre rozvoj DVB-T v Európe je možné považovať rozhodnutie
skupiny CEPT FM (Frequency Management), podľa ktorého sa má pokračovať v
príprave mimoriadneho zasadania CEPT FM, ktorého obsahom bude frekvenčné
plánovanie 3. siete T-DAB (tzv. sieť "tretej priority"). Toto
zasadanie sa uskutoční v júni 2002. Pre plánovanie bude k dispozícii 7
dodatočných blokov v L-pásme (cca 1500 MHz).
Na príjem signálov T-DAB sú potrebné na to určené prijímače. Tieto sú v
západnej Európe na trhu dostupné.
DVB-T (pozemské digitálne televízne vysielače)
Zavádzaním DVB-T sa zaoberá najmä pracovná skupina CEPT FM PT24, v
ktorej má Slovensko zastúpenie prostredníctvom pracovníka Výskumného ústavu
spojov (VÚS) B. Bystrica. Skupina pracuje od roku 1995. Jej práca bola
zavŕšená na mimoriadnom zasadaní CETP-T/ERC/FM-WG, ktoré sa uskutočnilo v
Chesteri, Anglicko, v júli 1997. Na tomto zasadaní bola spracovaná a
podpísaná "Mnohostranná koordinačná dohoda týkajúca sa technických
kritérií, koordinačných princípov a postupov pri zavádzaní DVB-T". Táto
dohoda je označovaná ako CH97. Slovensko je jedným zo signatárov. Po
zasadaní v Chestri sa ukázalo, že vzhľadom na šírku problematiky je potrebné,
aby práca PT24 pokračovala. V súčasnosti sa organizujú 2 až 3 zasadania
skupiny ročne.
Stav zavádzania DVB-T v Európe je názorne uvedený na obrázku.
Jednoznačne najďalej v zavádzaní DVB-T v Európe je Veľká
Británia. Pravidelné vysielanie 6 multiplexov po max. 6 programových
služieb v multiplexe (podľa oblasti) sa začalo 15.11.1998. V súčasnosti vyše
600 vysielačov pokrýva vyše 80 % obyvateľstva. Deklarovaný počet prijímačov v
domácnostiach vo Veľkej Británii v októbri 2000 bol 800.000. Okrem V.
Británie je DVB-T v trvalej prevádzke aj vo Švédsku (1.4.1999) a v Španielsku
(2000). Do konca roka 2002 uvažujú o spustení trvalej prevádzky aj ďalšie
štáty - <B>Nemecko, Fínsko, Francúzsko, Holandsko, Taliansko,
Portugalsko, možno aj Slovinsko a Maďarsko. V mnohých ďalších krajinách
sú v prevádzke pilotné projekty.
Všeobecne možno konštatovať, že zavádzanie DVB-T v Európe podporujú
vlády jednotlivých štátov, a to ako podporou prípravných prác, tak aj
dotáciami do prijímačov.
V Českej republike sa rozvojom DVB-T intenzívne zaoberajú od roku 1998, a to
aj na úrovni vlády a parlamentu. Napríklad v roku 1998 bolo na podporu
rozvoja vyčlenených 15 mil. Kč. Dosiaľ bol o.i. spracovaný frekvenčný plán na
3 siete (t.j. 3 multiplexy) DVB-T. V súčasnosti prebieha medzinárodná
koordinácia frekvencií. Z rozhodnutia vlády a parlamentu ČR zriadila Rada pre
R a TV vysielanie medzirezortnú skupinu "SDV" (Skupina pre
digitálne vysielanie), v ktorej o.i. pracujú zástupcovia zainteresovaných
ministerstviev (dopravy a spojov, hospodárstva, kultúry). Hlavnou úlohou
skupiny je spracovanie koncepcie rozvoja DVB-T, T-DAB a multimediálnych
služieb.
Digitálna televízia sa v Českej republike rozvíja už od roku 1997, odkedy sa
používa družicové digitálne vysielanie na distribúciu televíznych programov k
pozemským TV vysielačom. Dňa 21.9.1999 dala Rada ČR pre R a TV vysielanie
súhlas na experimentálne vysielanie DVB-T dvom spoločnostiam, a to Českým
radiokomunikacím, a.s., a spoločnosti Czech Digital Group, a.s (predtým Czech
DVB Group, a.s.). České radiokomunikace začali experimentálne vysielanie
jedného multiplexu z dvoch vysielačov siete SFN na kanále K25 v oblasti Prahy
dňa 12.5.2000. Czech Digital Group, a.s. začal vysielať na kanále K46 koncom
júna 2000 (3 vysielače siete SFN).
Digitálne vysielanie sa zavádza aj v USA, aj keď americký systém sa po
technickej stránke od európskeho líši (systém ATSC).
Japonsko sa rozhodlo pre vlastný systém s názvom ISDB, ktorého
overovanie však doteraz ukončené nebolo. Predpokladá sa, že zavedenie
digitálnej televízie bude v Japonsku v porovnaní s inými vyspelými štátmi
trochu oneskorené.
Digitálne televízne vysielanie sa pripravuje aj v ďalších štátoch sveta
(Argentína, Kanada, Mexiko, Taiwan, Austrália).
Za veľmi závažné a dôležité možno považovať <B>rozhodnutia
niektorých vlád z hľadiska zavádzania digitálneho vysielania, resp. ukončenia
vysielania analógového. Napríklad v Nemecku má byť analógové TV
vysielanie ukončené v rokoch 2010 až 2015. Čoskoro sa začne vysielanie DVB-T
v husto osídlených oblastiach. Po dvoch rokoch prevádzky DVB-T má byť v
týchto oblastiach analógové TV vysielanie ukončené. Ďalšie štáty, ktoré
oznámili ukončenie analógového vysielania: Španielsko (1.1.2012), Fínsko
(2006), Veľká Británia (2006 - 2012), Maďarsko (2013), Írsko (2009 až 2015),
Švédsko (2008 - 2012), Holandsko (asi v roku 2010), Francúzsko (asi 2015).
CEPT odporúča, aby asi za 7 až 12 rokov po tomto termíne sa uvažovalo s
využitím analógových TV pásiem pre iné služby. Tieto termíny bude však
potrebné v priebehu času sledovať a revidovať. S celkovým ukončením
analógového TV vysielania v Európe sa počíta okolo roku 2015.
Predpokladá sa, že v roku 2005 sa uskutoční konferencia ITU, ktorej predmetom
bude revízia Štokholmského plánu analógových TV vysielačov (označovaný ako
ST61)
V USA by malo byť analógové vysielanie ukončené o niekoľko rokov skôr.
Vzhľadom na nový použitý spôsob prenosu musia byť účastníci vybavení <b>novými
prijímačmi, prípadne externým doplnkovým zariadením k existujúcim televízorom
(tzv. set-top box). Je možné predpokladať, a tak sa uvažuje aj v ďalších
štátoch Európy, že v počiatočnom štádiu si budú účastníci kupovať hlavne
"set-top boxy". Tieto zariadenia, ktoré veľkosťou pripomínajú
individuálne družicové prijímače, vyrábajú napr. firmy NOKIA, PHILIPS, PACE a
vďaka veľkému rozvoju DVB-T vo V. Británii sú na trhu. Ich momentálna cena sa
dnes v prepočte pohybuje v rozpätí 9.000 až 28.000 Sk, počíta sa však s jej
znížením. Podľa rozborov vykonaných v Nemecku bude možné s masívnym rozvojom
DVB-T počítať vtedy, keď cena poklesne na úroveň dnešných individuálnych
družicových prijímačov, resp. na úroveň ročného poplatku za TKR. Na slovenské
pomery to predstavuje cenu cca 3.500 Sk. Samozrejme, že je možné postupovať
aj iných spôsobom než plným hradením ceny prijímača účastníkom. Príkladom je
Veľká Británia, kde účastníci pri podpísaní zmluvy na balík (balíky)
platených programov dostávajú prijímač zadarmo.
Stav prípravy pozemského digitálneho vysielania na Slovensku
T-DAB
V roku 1998 bola vo VÚS Banská Bystrica riešená pre Rádiokomunikácie o.z.
úloha "Príprava skúšobného rozhlasového vysielania v systéme
T-DAB". Výsledkom bol o. i. <B>návrh na začatie
experimentálneho vysielania v oblasti Bratislava, resp. Banská Bystrica.
Tým sa Slovensko z hľadiska prípravy digitálneho vysielania v Európe dostalo
z pozície "bieleho miesta na mape" do tzv. 3. kategórie krajín
(t.j. krajín, ktoré prejavili o vysielanie T-DAB záujem). Pôvodne sa
predpokladalo, že experiment začne v apríli 1999. Vzhľadom na to, že
realizácia experimentu je závislá od dostupnosti finančných prostriedkov,
bolo spustenie vysielania posunuté. Presný termín zatiaľ nie je známy.
Začatím experimentálneho vysielania by sa Slovensko dostalo do 2. kategórie
krajín.
DVB-T
V rokoch 1999 a 2000 bola vo VÚS B. Bystrica riešená pre MDPT SR úloha,
ktorej výsledkom je o.i. návrh siete TV vysielačov DVB-T pre 1. etapu
spustenia vysielania. Navrhnutou sieťou by bolo pokryté takmer celé územie
Slovenska, predovšetkým však husto obývané oblasti, resp. oblasti, ktoré nie
sú dnešným analógovým TV vysielaním dostatočne pokryté (BA, BB, BN, CA, DS,
HU, KE, KN, LM, LV, MA, MI, MT, MY, NI, NM, NZ, PB, PD, PE, PO, PP, PU, RK,
RS, RV, SE, Skalica, SL, SK, SN, Štúrovo, TN, TO, TS, TT, TV, Turzovka, VK,
DK, ZA, ZH, ZV, región Orava, oblasť Záhoria). Pre vybrané lokality boli
navrhnuté miesta vysielačov a TV kanály.
Z hľadiska nutnosti podpory rozvoja digitálnych spôsobov vysielania a
prijatia koncepcie rozvoja a zavádzania DVB-T, resp. T- DAB, boli vo VÚS
Banská Bystrica spracované a následne Ministerstvom DPT SR predložené do Rady
vlády pre masmédiá nasledujúce dokumenty:
- "Príprava pozemského digitálneho rozhlasového a TV vysielania v
podmienkach SR", september 1999,
- "Návrh zásad rozvoja pozemského digitálneho TV vysielania v SR
(DVB-T)", máj 2000.
Vychádzajúc z úloh vyplývajúcich z "Telekomunikačnej politiky SR na roky
2000 - 2002" (kap. 2.3.8), spracoval VÚS B. Bystrica v novembri 2000
dokument <b>"Stratégia a technické kritériá na zavedenie
pozemského digitálneho TV vysielania v systéme DVB-T na Slovensku".
V tomto dokumente sú predovšetkým zosumarizované základné charakteristiky
systému DVB-T a sú navrhnuté stratégia a kritériá prechodu z analógového na
digitálne TV vysielanie. Sú stanovené ciele prechodu z hľadiska počtu
vysielaných multiplexov programov, resp. dát, z hľadiska typu príjmu signálov
potenciálnymi divákmi, z hľadiska pokrytia územia, štruktúry vysielacej siete
a vysielania iných služieb. Dokument taktiež obsahuje návrh opatrení a súhrn
nevyhnutných podmienok na podporu zavedenia a rozvoja DVB-T (úloha štátu,
otázky motivácie pri rozvoji DVB-T, otázka prijímačov, legislatívny rámec,
odhad predpokladaných nákladov a možnosti financovania). Zvlášť je zdôraznená
potreba šírenia informácií a správny marketing. V dokumente sú navrhnuté aj
termíny na spustenie DVB-T na Slovensku do trvalej prevádzky (2004) a
ukončenie analógového vysielania (2015).
Vyššie uvedený dokument prešiel pripomienkovým konaním a je predpoklad, že na
prelome 1. a 2. štvrťroku 2001 ho MDPT SR predloží Rade vlády pre masmédiá a
Vláde SR.
Pretože je potrebné novú technológiu DVB-T overiť a získať praktické i
teoretické skúsenosti, najmä
- získať skúsenosti s budovaním vysielačov,
- porovnať teoreticky vypočítané a prakticky dosiahnuté pokrytia územia
(vybraných lokalít),
- overiť možnosti pevného, prenosného a mobilného príjmu v závislosti od
intenzity elektromagnetického poľa a modulačných metód,
- preskúmať závislosť príjmu na časovaní signálov z jednotlivých vysielačov
SFN,
- overiť meracie metódy týkajúce sa nastavovania a merania parametrov
vysielačov, ako aj hodnotenia pokrytia územia signálom,
je spracovaný zámer na spustenie pilotných projektov DVB-T, a to v oblasti Bratislavy
(charakteristická hustou a výškovo rozmanitou zástavbou, ako aj veľkou
koncentráciou obyvateľstva) a v oblasti B. Bystrica - Zvolen (hornatý terén).
Tieto pilotné projekty by mali nadviazať na experimentálne vysielanie DVB-T,
ktoré uskutočnili ST - Rádiokomunikácie o.z. v Bratislave v októbri 1999 a
ktoré bolo prvým experimentálnym vysielaním DVB-T v strednej a
východnej Európe.
V roku 2001 pokračuje vo VÚS riešenie úlohy, týkajúcej sa DVB-T a T-DAB. Jej
cieľom je najmä:
a) Problematika frekvenčného plánovania,
b) Návrh TV kanálov na dokrytie územia Slovenska signálom DVB-T,
c) Návrh stratégie a technických kritérií na zavedenie pozemského digitálneho
rozhlasového vysielania v systéme T-DAB na Slovensku,
d) Príprava materiálov požadovaných medzinárodnými organizáciami, ktorých je
Slovensko členom, najmä z hľadiska prípravy plánovania 3. siete T-DAB.
Nové technológie a postup prác na príprave
digitálneho vysielania [2001]
Správa o stave vysielania za rok 2000 obsahovala
zhodnotenie stavu analógového terestriálneho vysielania a úvod do
problematiky parametrov digitálneho rozhlasového a televízneho vysielania.
Súčasne bol porovnaný stav zavádzania pozemského digitálneho vysielania v
jednotlivých krajinách Európy a vo svete.
Podstatne väčšia pozornosť vo svete, ale i u nás, sa venuje rozvoju
digitálnej televízie (DVB-T) ako rozhlasu (T-DAB).
Na základe úlohy vyplývajúcej z dokumentu "Telekomunikačná politika SR
na roky 2000 - 2002" bola v roku 2001 spracovaná Stratégia na zavedenie
pozemského digitálneho TV vysielania v systéme DVB-T na Slovensku, ktorú
prerokovala aj Vláda SR.
Úlohou rozpracovať pre Vládu SR vhodný scenár stratégie zavedenia digitálneho
TV vysielania sa bude zaoberať Skupina pre digitálne vysielanie (SKDV), ktorá
vznikla, ako je uvedené v časti III.4 tejto správy, na základe uznesenia
Vlády SR č.589 zo dňa 27. júna 2001. SKDV súčasne Vláde SR predloží aj návrh
podielu finančných nákladov zo štátneho rozpočtu pre jednotlivé oblasti a
subjekty na ďalšie roky.
V ďalšom období, v súlade s vládou schváleným postupom, bude SKDV svojou
činnosťou vytvárať podmienky na uplatnenie nových systémov pozemského
digitálneho televízneho a rozhlasového vysielania (TV a R), vrátane
poskytovania iných, najmä multimediálnych služieb v rámci týchto systémov, a
pripravovať podmienky na prechod od analógového na digitálne rozhlasové a
televízne vysielanie na Slovensku.
Z hľadiska prechodu z analógového na digitálne televízne vysielanie
predpokladá "Stratégia" niekoľko scenárov.
- Celoplošná paralelná prevádzka s pevným príjmom (antény na strechách budov)
- Razantnejší prechod od analógového na digitálne vysielanie
- Paralelná prevádzka v aglomeráciách s väčšou hustotou obyvateľstva
- Razantnejší prechod od analógového na digitálne vysielanie na princípe
vytvárania "ostrovov" s využitím existujúcich sietí vysielačov a s
rozšírením programovej ponuky
Celoplošná paralelná prevádzka s pevným príjmom
V tomto scenári sa predpokladá paralelná prevádzka celoplošnej siete s jedným
multiplexom (4 programy) po dobu asi 10 rokov. Pri tejto prevádzke prebieha
digitálne vysielanie na voľných kanáloch súčasne s analógovým vysielaním,
pričom programová ponuka je rovnaká. Avšak vytvorenie ďalšej siete pre
celoplošné pokrytie nie je možné, pretože nie sú k dispozícii frekvencie,
ktoré by bolo možné použiť pre prenos na väčšie vzdialenosti. K dispozícii sú
len kanály, na ktorých je možné vysielať s nižším výkonom. Pre používateľov
by bol tento scenár vhodným riešením prechodu na plne digitálne televízne
vysielanie, ale kvôli chýbajúcim frekvenciám je toto riešenie problematické.
Vynaložené náklady neprinesú zisk (prevádzkovateľ nezíska nových zákazníkov)
a nezvýši sa ani príťažlivosť pozemského vysielania, pretože neumožňuje
žiadne nové využitie systému ako napríklad mobilný alebo vnútorný prenosný
príjem.
Z týchto dôvodov možno usúdiť, že celoplošná paralelná prevádzka nie je kvôli
chýbajúcim frekvenciám možná.
Razantnejší prechod od analógového na digitálne vysielanie
Podľa tohto scenára majú byť všetky analógové vysielače v krátkej dobe
prestavané na digitálne. Programová ponuka pre pevný príjem by sa mohla
oproti súčasnosti zvýšiť asi štvornásobne, ale vnútorný prenosný príjem v
budovách by bol možný zhruba na tretine územia. Všetky domácnosti by museli byť
vybavené prijímačmi DVB-T a ich cena by musela byť primeraná.
Pri tomto scenári by bolo potrebné zabezpečiť viac ako 1,5 milióna prijímačov
a takisto vo veľmi krátkom čase by musela byť pre digitálne vysielanie
pripravená infraštruktúra vysielačov. Navyše, tento scenár je náročný na
množstvo investícií. Pre potenciálnych divákov by zariadenia museli byť za
výhodné ceny, čo by sa neobišlo bez dotácií, a otázkou by zostalo, kto by
dotoval prijímače, ako by bola organizovaná ich distribúcia a čo sa stane s ostatnými
TV prijímačmi v domácnostiach. Z uvedených dôvodov je tento scenár
razantnejšieho prechodu nereálny.
Paralelná prevádzka v aglomeráciách s väčšou
hustotou obyvateľstva
V tejto oblasti môžeme očakávať efektívne pokrytie signálom a aj vyššiu ekonomickú
silu obyvateľstva. Scenár predpokladá vysielanie jedného až dvoch multiplexov
(t.j. približne 4 až 8 programov) na voľných TV kanáloch, pričom je možné
uvažovať aj o vnútornom prenosnom príjme. V oblastiach, v ktorých je možné
navrhnúť len vysielače s nízkym výkonom, bude vnútorný príjem možný len v
blízkosti týchto vysielačov.
Zavádzanie DVB-T podľa tohto scenára je možné a z hľadiska používateľa
výhodné. Akceptovateľný prevádzkový stav je však možné dosiahnuť len za dlhší
čas. Z hľadiska finančných zdrojov určených na výstavbu vysielačov treba
počítať s dodatočnými investíciami.
Razantnejší prechod od analógového na digitálne vysielanie na princípe
vytvárania "ostrovov" s využitím existujúcich sietí vysielačov a s
rozšírením programovej ponuky
Pod pojmom "ostrov" sa rozumie územie, v ktorom by boli analógové
vysielače prebudované na digitálne, alebo by boli vypnuté. Vo vybraných
"ostrovoch" sa predpokladá, že vysielanie z existujúcich vysielačov
základných TV sietí bude okamžite zmenené z analógovej na digitálnu
prevádzku. V oblastiach blízko vysielačov bude umožnený vnútorný prenosný
príjem. Zvyšné analógové vysielače by boli v krátkej dobe odstavené. V
domácnostiach je potrebné dovybavenie prijímacej strany o zariadenie DVB-T.
Toto riešenie nevyžaduje pridelenie nových frekvencií. Doteraz používané
vysielacie antény sa môžu využívať i naďalej. Pre úspešnosť tohto scenára
musia byť dostupné prijímače DVB-T a ich cena musí byť prijateľná. V opačnom
prípade môže dôjsť k strate záujmu divákov v prospech televíznych káblových
rozvodov alebo príjmu z družíc.
Tento scenár pri splnení vyššie uvedených predpokladov, vhodnom výbere
ostrovov a správnom časovom naplánovaní prechodu je pre Slovensko možný a
výhodný.
Digitalizácia a Skupina pre digitálne vysielanie [2002]
Digitálne terestriálne rozhlasové
a televízne vysielanie
Otázky spojené s prípravou na digitálne terestriálne rozhlasové a televízne
vysielanie v Slovenskej republike pôvodne riešila Stála expertná skupina
zložená zo zástupcov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR,
Telekomunikačného úradu SR, Slovenských telekomunikácií š.p. a Rady pre
vysielanie a retransmisiu, ktorých za rezort spojov menoval minister dopravy,
pôšt a telekomunikácií SR. V máji roku 2000 vláda SR prijala Telekomunikačnú
politiku SR na roky 2000-2002, ktorá bola schválená uznesením Vlády SR č.
440/2000 zo dňa 14.6.2000. Na základe jej záverov bol Vláde SR predložený a
dňa 27.6.2001 jej uznesením schválený materiál "Stratégia a technické
kritériá na zavedenie pozemského digitálneho TV vysielania v systéme DVB-T na
Slovensku". Materiál obsahuje základné charakteristiky súčasného
analógového a digitálneho pozemského TV vysielania v systéme DVB-T, opis
stavu zavádzania a predpokladanú budúcnosť tohto vysielania v Európe a vo
svete. Iniciuje konkrétne kroky na prechod pozemského TV vysielania na
Slovensku z analógovej na digitálnu formu s cieľom začať pravidelné
vysielanie v roku 2004. Analógové vysielanie by podľa uznesenia vlády malo
byť ukončené najneskôr v roku 2015.
Skupina pre digitálne vysielanie
(SKDV)
SKDV
Na základe Uznesenia vlády SR č. 589 zo dňa 27. júna 2001 vznikla
medzirezortná pracovná Skupina pre digitálne vysielanie v Slovenskej
republike (ďalej len "SKDV"). SKDV pracuje pri Rade pre vysielanie
a retransmisiu. Ústredné postavenie Rady v SKDV vyplýva z postavenia,
poslania a pôsobnosti Rady ako orgánu, ktorý na základe zákona č. 308/2000
Z.z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z o
telekomunikáciách vykonáva štátnu správu v oblasti vysielania a
retransmisie a v spolupráci s Telekomunikačným úradom SR určuje koncepciu
vysielania v oblasti využitia 1)frekvencií.
Štatút SKDV nadobudol účinnosť 3. decembra 2001 a 9. januára 2002
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií po dohode s ministrom kultúry SR na
návrh Rady vymenoval PhDr. Petra Kováča, predsedu Rady pre vysielanie a
retransmisiu, do funkcie vedúceho SKDV. Rada tiež navrhla personálne
obsadenie funkcie tajomníčky SKDV a ďalších dvoch svojich zástupcov do
jednotlivých sekcií. Okrem vedúceho SKDV a tajomníčky skupiny má Rada
zastúpenie v SKDV v osobe Ing. Ivana Kubiňáka - vedúceho Technického odboru a
Mgr.Igora Chovana, odborného pracovníka Licenčného odboru Kancelárie Rady.
Rada prostredníctvom svojho výkonného aparátu - Kancelárie - funguje ako
sekretariát SKDV.
Podľa štatútu SKDV bola pracovná skupina vytvorená zo zástupcov 16
inštitúcií a orgánov - ministerstiev, výskumných inštitúcií, vysokých
škôl a priemyslu, z ktorých 7 kľúčových subjektov má zastúpenie v oboch sekciách
SKDV: technickej a sekcii pre ekonomické, právne a informačné otázky (Rada
pre vysielanie a retransmisiu, Výskumný ústav spojov, Ministerstvo dopravy,
pôšt a telekomunikácií SR, Telekomunikačný úrad SR, Asociácia nezávislých
rozhlasových a televíznych staníc, Slovenská televízia a Slovenský rozhlas).
Technická sekcia je ďalej doplnená odborníkmi z vysokých škôl (STÚ-FEI a
Žilinská univerzita). Prax reprezentujú zástupcovia ST OZ Rádiokomunikácie,
Oravského výrobného podniku Trstená a spoločnosti Telenor Slovakia.
Druhú sekciu pre právo, ekonomiku a informácie v r.2002 reálne doplnili len
zástupcovia dvoch štátnych orgánov - ministerstva kultúry a ministerstva
hospodárstva. Ministerstvo financií SR napriek viacerým naliehaniam de facto
odmietlo do skupiny delegovať svojho zástupcu a zástupca Ministerstva
školstva SR sa v dôsledku personálnych zmien prestal ďalej zúčastňovať na
akciách SKDV.
Zloženie SKDV
Inštitúcia
|
Sekcia 1. technická
|
Sekcia 2.
ekonomická,
právna a informačná
|
Rada pre vysielanie
a retransmisiu
|
Ing.
Ivan Kubiňák
|
Mgr. Igor Chovan
|
Výskumný ústav
spojov Banská Bystrica
|
Ing.
Juraj Oravec, ved. sekcie
|
Ing. Zdeno Zbončák
|
Ministerstvo
dopravy, pôšta telekomunikácií SR
|
Ing.Viliam
Podhorský
|
Ing. Milan Hermann
|
Telekomunikačný úrad
SR
|
Ing.
Alžbeta Prečuchová
|
Ing. Milan Mizera
|
Ministerstvo
kultúry SR
|
|
Mgr. Andrej Bobocký
|
Ministerstvo
hospodárstva SR
|
|
Ing. Márius
Hričovský
|
Ministerstvo
financií SR
|
|
žiadny zástupca
|
Ministerstvo
školstva SR
|
|
Ing. Darina Mrvová
|
Slovenské
telekomunikácie (OZ Rádiokomunikácie)
|
Ing.
Peter Alakša
|
|
Asociácia
nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS)
|
František Maron
|
Mgr. Zuzana
Mistríková, ved. sekcie
|
Slovenská televízia
|
Ing. Daniel
Podhradský
|
Mgr.Iveta
Puschmannová
|
Slovenský rozhlas
|
Ing. Ladislav
Judiak
|
Ing. Hilda
Gajdošová
|
Oravský výrobný
podnik Trstená
|
Ing. Dušan Gembala
|
|
Slovenská technická
univerzita - FEI
|
Doc.Ing. Jaroslav
Polec,PhD.
|
|
Žilinská univerzita
|
Doc.Ing. Ján Dúha,
PhD.
|
|
Telenor Slovakia
|
Ing. Daniel
Imriška/
alt.Ing. Milan Žiak
|
|
SKDV, resp. jej jednotlivé sekcie sa v roku 2002 stretli šesťkrát, z toho
3-krát na riadnom - uznášaniaschopnom - zasadnutí (5.3., 15.5., 6.6.). Prvé
oficiálne zasadnutie SKDV sa uskutočnilo 5. marca 2002. Výsledkom práce SKDV
v tomto časovom rozsahu bola príprava organizačno-právneho rámca pre jej
pôsobenie (vymenovanie vedúcich sekcií, prijali sa vnútorné predpisy -
rokovací poriadok ), skupina sa podieľala na organizácii niekoľkých odborných
aktivít 2)(semináre) a bolo vypracovaných niekoľko odborných
informačných materiálov. Prepojenie Rady a SKDV sa v praktickej rovine
využilo v máji 2002 pri verejnom tendri na voľné frekvencie, ktoré sa posudzovali
z pozície využitia 3) pre digitálne vysielanie.
Termínovanou úlohou SKDV v zmysle Štatútu (čl.2, ods.1) bolo v termíne do
30.06.2002 rozpracovať stratégiu zavedenia pozemského digitálneho TV
vysielania z technického hľadiska a navrhnúť podiel finančných nákladov zo
štátneho rozpočtu na ďalšie roky pre jednotlivé subjekty (vládou schválený
postup). Tento materiál nebol k 1.10.2002 Vláde SR predložený.
Technická sekcia SKDV rozhodla o forme a zásadnom obsahu materiálu a potrebe
aktualizácie niektorých častí, súčasne navrhla, aby celá problematika
týkajúca sa najmä legislatívy a podielu štátu v procese digitalizácie (Kap.6)
bola spracovaná a aktualizovaná v rámci činnosti sekcie pre právo, ekonomiku
a informácie.
Na ostatnom zasadnutí tejto sekcie sa v polohe informačnej - sekcia nebola
uznášaniaschopná - konštatovalo, že proces prechodu na digitálny spôsob
vysielania má niekoľko úrovní a v každej etape je potrebné definovať podiel
investícií štátu ako garanta tohto procesu. Najbližšia fáza je v technickej
rovine rezervovaná pre pilotné digitálne vysielanie, zatiaľ čo pre
zadefinovanie ďalších potrieb vo vzťahu k výstavbe sietí, prevádzke, koncovým
zariadeniam, ale aj informačnej a motivačnej kampani je potrebné získať
základné informačné podklady, a to:
- analýzu príslušnej európskej
legislatívy
- analýzu príslušnej legislatívy
krajín s podobnými podmienkami digitalizácie, ako má Slovenská republika
(malé štáty, HDP, kúpna sila obyvateľstva)
- analýzu mediálneho prostredia z
hľadiska televízneho trhu a trhu reklamy
- analýzu investorského potenciálu
- analýzu "koncového
užívateľa" - analýzu spotrebiteľského správania obyvateľstva,
diváckych návykov, testovanie záujmu o doplnkové služby digitálnej
televízie.
Kvalifikované návrhy
pre strategické rozhodnutia vlády, týkajúce sa ďalších etáp digitalizácie,
budú musieť reflektovať aj pozíciu verejnoprávneho vysielateľa STV a SRo a
otázku ich financovania a napokon musí byť zrejmé aj postavenie a vzťahy s
vlastníkom - prevádzkovateľom telekomunikačných sietí (ST a.s. OZ
Rádiokomunikácie).
Perspektíva a poslanie SKDV
Podľa čl. II ods. 1 štatútu SKDV bude ďalšou úlohou medzirezortnej pracovnej
skupiny vytvárať podmienky na uplatnenie nových systémov pozemského
digitálneho televízneho a rozhlasového vysielania (TV a R), vrátane
poskytovania iných, najmä multimediálnych služieb v rámci týchto systémov, a
pripravovať podmienky na prechod od analógového na digitálne rozhlasové a
televízne vysielanie na Slovensku. Pri svojej činnosti SKDV vychádza zo
skúsenosti ďalších európskych štátov a z legislatívy Európskej únie v tejto
oblasti.
Pôsobnosť a úlohy SKDV vyplývajúce z jej štatútu:
- prerokováva a predkladá vláde a Rade
návrhy strategických dokumentov z oblasti pozemského digitálneho TV a R
vysielania a multimediálnych systémov a služieb a koncepčných zámerov v
tejto oblasti,
- koordinuje práce na koncepčných
materiáloch medzirezortného charakteru v oblasti digitálneho TV a R
vysielania a multimediálnych systémov a služieb,
- navrhuje rámec pre zavádzanie
pozemského digitálneho TV a R vysielania na Slovensku,
- poskytuje odborné stanoviská k
problematike digitálneho TV a R vysielania a multimediálnych systémov,
- podieľa sa na informovaní širokej
odbornej i laickej verejnosti o nových spôsoboch TV a R vysielania,
prednostiach týchto systémov, o nových poskytovaných službách a o
postupe prechodu z analógového na plne digitálne vysielanie,
- zabezpečuje publicitu svojej práce
(napr. formou internetových stránok) pre širokú verejnosť,
- podporuje výmenu informácií,
skúseností a úzku spoluprácu zúčastnených subjektov,
- posudzuje finančné otázky prechodu z
analógového na digitálne vysielanie, navrhuje model financovania,
- odborne garantuje realizáciu
marketingovej kampane pri zavádzaní pozemského digitálneho TV a R
vysielania v závislosti od pridelených prostriedkov podľa vládou
schváleného postupu podľa č. II ods. 1,
- koordinuje svoju prácu s prácou
zástupcov Slovenska v medzinárodných organizáciách, resp. v pracovných
skupinách zaoberajúcich sa problematikou pozemského digitálneho TV a R
vysielania, vytvára najmä informačné zázemie pre ich prácu.
Kancelária Rady vo
funkcii sekretariátu poskytovala SKDV potrebnú súčinnosť v rámci svojich
možností (Rada nedisponuje vlastnými priestormi pri organizácii zasadnutí
SKDV a v r.2002 nedisponovala ani finančnými prostriedkami na bežnú činnosť
tejto pracovnej skupiny). Navrhla objem prostriedkov potrebných na
zabezpečenie činnosti SKDV v roku 2003, pretože ďalšia činnosť SKDV je vo
veľkej miere závislá od poskytnutia potrebných finančných prostriedkov, ktoré
by mali pokryť náklady na prieskum, expertízne činnosti, ďalšiu
špecializovanú prípravu a napokon aj spomenutú bežnú činnosť. Prostriedky na
rok 2003 reprezentujú sumu 350 000 Sk, sú však viazané na odvod príjmov 4)
Rady do štátneho rozpočtu. V apríli 2002 Kancelária vytvorila samostatnú
sekciu na internetovej stránke Rady http://www.rada-rtv.sk/15/15.html, kde sú
uvedené všetky informácie o SKDV.
Zdroj:
RVR - Rada pre vysielanie a retransmisiu SR
TÚ - Telekomunikačný úrad SR
VÚS - Výskumný ústav
spojov SR
www.power.szm.sk www.walter.giba.szm.sk © 2006 WALTER
|